Arbejdsmarked
Arbejdsmarkedspolitik

Vismænd sår tvivl om regeringens planer på beskæftigelsesområdet

Den kommunale beskæftigelsesindsats er billigere – og nok så vigtigt er den mindst lige så god til at få ledige ud på arbejdsmarkedet, konstaterer Det Økonomiske Råd.

Foto: Hung Tien Vu

05. 04. 2023 - kl. 10:53
Tekst af Mads Brandsen

SVM-regeringen barsler både med planer om at spare tre milliarder kroner på beskæftigelsesområdet og nedlægge de kommunale jobcentre som vi kender dem. I stedet skal private aktører spille en større rolle i indsatsen for de ledige, der kun i kort tid står uden arbejde.

Spørgsmålet er om det nu også er klogt. Det mener Det Økonomiske Råds vismænd ikke nødvendigvis, det er. I rådets seneste vismandsrapport konkluderes det, at de private aktører hverken er bedre eller billigere til at få de ledige i job.