Beskæftigelse
Arbejdsmarked
Arbejdsmarkedspolitik

Analyse: Danmark er europamestre i beskæftigelse

En ny analyse fra Dansk Metal viser, at Danmark er europamestre, når det kommer til at få folk i job. Derfor skal regeringen passe på ikke at skylle barnet ud med badevandet, når den vil spare tre milliarder kroner på beskæftigelsesindsatsen, lyder det.

Foto: Hung Tien Vu

12. 04. 2023 - kl. 12:16
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Der er ikke et land i Europa, der kan slå Danmark, når det kommer til at få arbejdsløse ud på arbejdsmarkedet. Ingen andre lande har nemlig så få langtidsledige som Danmark, viser en ny analyse fra Dansk Metal.

Ved udgangen af 2022 var således kun syv procent af de arbejdsløse i Danmark langtidsledige - altså personer, som har været ledige længere end et år. På andenpladsen var Island med 15 procent langtidsledige og dernæst Nederlandene med 15,8 procent. I nabolandet Tyskland er mere end 30 procent af de arbejdsløse langtidsledige.