Datasikkerhed

Kommune kontakter 450 borgere om regelbrud

I denne uge får 455 borgere besked fra Viborg Kommune om, at medarbejdere fra kommunen uberettiget har tilgået deres data. Sagen har allerede haft personalemæssige konsekvenser.

Foto: Colourbox

12. 04. 2023 - kl. 12:07
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Siden slutningen af marts, hvor Viborg Kommune offentliggjorde, at fem medarbejdere var mistænkt for uberettiget at have foretaget registeropslag om borgere, har kommunen gennemgået sagen og kan nu konkludere, at der er lavet i alt 477 uberettigede registeropslag. Konsekvensen er, at to medarbejdere nu har fået en skriftlig advarsel, mens to andre medarbejdere er blevet bortvist.

Det oplyser kommunen i en pressemeddelelse, hvoraf det også fremgår, at den femte medarbejder, der i første omgang også fik en advarsel, har fået trukket advarslen tilbage, da det har vist sig, at det opslag, der lå til grund for advarslen, var i fuld overensstemmelse med reglerne.