Byggeri

Set & Sket: Unges kunst skaber tryghed

Indbydende kunst, genbrug af byggematerialer og fokus på LGBT+-borgeres trivsel. Hver uge giver Danske Kommuner et indblik i, hvad der sker i kommunerne. Tip modtages gerne på aktuelt@kl.dk.

Foto: Brøndby Kommune

12. 04. 2023 - kl. 10:39
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Unges fotografier skaber indbydende port

En ny fotoudstilling på Brøndby Strand Station med fotografier taget af lokale unge skal være med til at gøre stationen til en mere indbydende port til bydelen. De farvestrålende fotografier er opklæbet i en tunnel, man går igennem, når man skal fra stationen og ud i bydelen.

Udstillingen giver en stemme til de lokale unge. Fotograferne er Elizabeth på 20 år, Osman på 10 år og 11-årige Yassir. De undersøger med deres billeder visuelt ritualerne omkring afrohår. Hår, der symboliserer styrke og naturlig skønhed og som - hvis man kradser i overfladen - også rummer politiske og samfundsmæssige lag. Et andet vigtigt element i udstillingen er de unges forhold til de smukke landskaber og grønne områder, som kendetegner Brøndby Strand, og som binder områdets beboere sammen.