Beskæftigelse
Arbejdsmarked
Arbejdsmarkedspolitik

Ministre: Kommuner skal kunne dele personoplysninger for at gøre livet sværere for bandemedlemmer

Visse kommuner oplever, at bandemedlemmer flytter kommune for at undgå en intensiv beskæftigelsesindsats. Derfor vil beskæftigelsesministeren og justitsministeren nu gøre det sværere for bandemedlemmerne at undgå en kommunal beskæftigelsesindsats ved at sikre vejledning til kommunerne om deling af personoplysninger med andre kommuner.

Foto: Esbjerg Kommune

13. 04. 2023 - kl. 11:20
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

I Odense har kommunen haft en mistanke om, at bandemedlemmer har spekuleret i at flytte fra kommunen for at komme væk fra den intensive beskæftigelsesindsats, der var sat i værk for at få dem ud af kriminalitet og i beskæftigelse. Samtidig har kommunen været i tvivl om, hvorvidt kommunen af egen drift må videregive oplysninger om en borger til den kommune, borgeren flytter til. Det vil Beskæftigelsesministeriet og Justitsministeriet nu gøre klart, at kommunerne godt må, i en ny vejledning.

I et brev til landets kommuner lyder meldingen fra beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) således, at kommunerne godt kan dele oplysninger om en intensiv beskæftigelsesindsats for borgere, som flytter til en anden kommune. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Beskæftigelsesministeriet.