Erhverv
Klima

Syv borgmestre i opråb til regeringen: Ny aftale vil koste dyrt for produktionsdanmark

En ny aftale om kilometerbaseret vejafgift for lastbiler har fået syv midtjyske borgmestre til tasterne. En sådan afgift vil nemlig ramme produktionsdanmark hårdt, lyder det fra borgmestrene, der appellerer til, at afgiften udskydes, til der findes den rette teknologi, der kan understøtte grøn omstilling af den tunge transport.

14. 04. 2023 - kl. 09:47
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Fra 2025 skal lastbiler betale en kilometerbaseret vejafgift ud fra, hvor meget CO2, lastbilerne udleder fra kørslen. Sådan lyder det i en aftale, som regeringen har indgået sammen med SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.

– Med klimaloven i hånden har vi sat ambitiøse mål for at nedbringe hele samfundets udledning af CO2. Det kræver, at vi alle bidrager, og at vi i højere grad sikrer, at det er forureneren, der betaler. Derfor har vi lavet en CO2-afgift, der bliver introduceret fra 2025. Med aftalen om en klimbaseret vejafgift for lastbiler tager vi endnu et skridt i den rigtige retning. Det skal nemlig kunne svare sig at køre grønt, og de, der har de mest forurenende lastbiler, skal betale mere for deres udledning. Det er jeg glad for, at vi er blevet enige om, lyder det fra skatteminister Jeppe Bruus (S) i en pressemeddelelse om aftalen.