Social
Arbejdsmarked
Skole

Ny Viden: Flere kan komme i alkoholbehandling, hvis flere aktører gør en ekstra indsats

Ny Viden handler denne gang om socialområdet, folkeskole og arbejdsmarked. Vi modtager altid gerne tips til rapporter, undersøgelser og forskningsresultater på viden@kl.dk.

Foto: Colourbox

18. 04. 2023 - kl. 10:41
Tekst af Mads Brandsen

Flere kan komme i alkoholbehandling, hvis flere aktører gør en ekstra indsats

Det kan være svært at få borgere, der er sigtet for spirituskørsel, til at gå i behandling for deres alkoholproblem. Og kommer de ikke i behandling, er der en risiko for, at de vil gentage spirituskørslen.

Løsningen kan være et øget tværsektorielt samarbejde mellem særligt politiet og behandlingsstederne, så det opsøgende og forebyggende arbejde bliver endnu bedre, påpeger en ny rapport fra VIVE, som bygger på en kortlægning af alle 98 kommuners alkoholbehandlingstilbud samt interviews med blandt andet fagpersoner i kommunerne.