Kriminalitet

Odense er lun på tryghedsvagter

Tryghedsvagter er et stærkt supplement til politiets arbejde, mener Venstre og Konservative i Odense, hvor uniformerede og kamerabærende vagter snart kan være en realitet.

19. 04. 2023 - kl. 12:02
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Der kan være uniformerede tryghedsvagter på vej i bybilledet i Odense. Her er Venstre og Konservative gået sammen om et forslag, der afdækker behovet og muligheden for at ansætte kommune tryghedsvagter.

– Vi ville allerhelst have mere politi i byen, men vi må anerkende, at der er begrænsninger på det. Jeg oplever områder i byen, der er utrygge, særligt ved bandekonflikter, der eskalerer og er eskaleret. Vi har skyderier og det, der er værre. For at oprette en normaltilstand igen kan tryghedsvagter i den grad give mening. De kan aldrig erstatte politiets arbejde, men de kan være med til at skabe tryghed, siger Christoffer Lilleholt (V), rådmand for beskæftigelses- og socialforvaltningen.