De fire største kommuner vil bidrage til genopbygning af byer i Ukraine

En delegation af borgmestre fra København, Aarhus og Odense har i denne uge besøgt Ukraine og erklærer sig parate til at bistå i genopbygningen af det krigshærgede land med finansiering fra den danske Ukrainefond. To kommuner har brugt turen på at indgå venskabsbyaftaler.

Jens Kristian Lütken (V), Peter Rahbæk Juel (S), Sophie Hæstorp Andersen (S) og Jacob Bundsgaard (S) i den ukrainske hovedstad Kyiv. Foto: Aarhus Kommune

20. 04. 2023 - kl. 09:46
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Landets fire største kommuner har styrke, erfaring, viden samt et udtalt ønske om at kunne yde en markant indsats i en kommende genopbygning af krigshærgede byer i Ukraine. På den baggrund vil de fire kommuner og KL nu i dialog med regeringen i forhold til Ukrainefondens Danida-midler til civile indsatser.

Kommunernes bistand kan bestå af teknisk assistance og projektledelse inden for eksempelvis social infrastruktur som skoler, børnehaver, transport, vand og energi samt den grønne omstilling. Det skriver kommunerne i en pressemeddelelse.