KL
Flygtninge
Økonomi

KL forventer, at regeringen betaler milliardregning for ukrainske flygtninge

Det har kostet kommunerne 1,4 milliarder kroner at tage imod omkring 34.000 ukrainske flygtninge sidste år. KL forventer, at regeringen vil kompensere kommunerne for milliardudgifterne i økonomiaftalen for 2024.

Foto: Colourbox

21. 04. 2023 - kl. 10:55
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

På rekordtid tog landets 98 kommuner imod rekordmange flygtninge fra Ukraine, da Rusland for lidt over et år siden invaderede landet. Omkring 34.000 ukrainske flygtninge blev indlogeret i kommunerne, som også har hjulpet flygtningene med at komme i børnehaver, skoler og i arbejde.

– Det er den største flygtningeindsats, der nogensinde er lavet i kommunerne. Jeg tror, vi alle kan huske syrerne, der gik på motorvejen. Det var faktisk et noget lavere antal flygtninge, der dengang kom til landet, og de kom over tre år. I det her tilfælde modtog vi omkring 34.000 flygtninge på seks måneder. Det har været en kæmpe opgave, som både kommuner og civilsamfund har løftet, og som det eksisterende asylsystem ikke kunne magte, siger KL’s formand Martin Damm (V).