Jura
Sagsbehandling

Tre centrale love er blevet dobbelt så lange på 17 år: ”Det er en spændetrøje”

Der er kommet dobbelt så mange ord i serviceloven, folkeskoleloven og sundhedsloven de seneste 17 år. Det låser kommunerne, gør det yderst svært at spare på administration og mindsker arbejdsglæden, mener KL-formand Martin Damm (V).

21. 04. 2023 - kl. 12:46
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Siden 2006 er de tre love, der udgør fundamentet for reguleringen af de største kommunale velfærdsområder, blevet næsten dobbelt så lange. Det viser en ny analyse fra CEPOS.

Serviceloven blevet 18.600 ord længere, folkeskoleloven er blevet 10.300 ord længere, og sundhedsloven er blevet 18.700 ord længere. Tilsammen indeholder de tre love i dag 103.307 ord. Hertil kommer mere end 1.700.000 ord i de i alt 427 bekendtgørelser og andre statslige forskrifter, som udmønter loven.