Økonomi
Ældre
Frisættelse

Ny Viden: Kommunernes samarbejde med private sætter rekord

Ny Viden handler denne gang om offentlig-privat samarbejde, ældre og privatøkonomi. Tips til rapporter, forskningsresultater og undersøgelser modtages altid gerne på viden@kl.dk.

Det er blandt andet vej- og park-opgaver, der fylder meget i statistikken over udliciterede opgaver. Foto: Colourbox

25. 04. 2023 - kl. 11:51
Tekst af Mads Brandsen

Kommunernes samarbejde med private sætter rekord

Kommunerne har aldrig før samarbejdet så meget med private virksomheder, som de gjorde i 2022. Det viser den såkaldte Privat Leverandør Indikator (PLI), der i 2022 er på 27,4 procent. Det er en stigning på 0,6 procent(point) fra året før – svarende til 1,6 milliarder kroner, oplyser Dansk Industri (DI). Det er det højeste, siden målingen blev indført.

PLI måler andelen af udbudsegnede opgaver, som er udført af private i forhold til de samlede kommunale bruttodriftsudgifter til opgaver, der må varetages af private. PLI fastsættes af Indenrigs- og Sundhedsministeriet på baggrund af tallene for de kommunale regnskaber fra Danmarks Statistik.