Psykiatri
Sundhed

Set & Sket: På tur til Kosovo

Veterankoordinatorer på tur, en succesfuld kvikskranke og kunst mod psykiske lidelser. Hver uge giver Danske Kommuner et indblik i, hvad der sker i kommunerne. Tip modtages gerne på aktuelt@kl.dk.

Foto: Skive Kommune

26. 04. 2023 - kl. 09:38
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Koordinatorer i Kosovo

Med udsendelse til ikke mindre end fire forskellige lande ved Skive Kommunes veterankoordinator Claus Mosbæk alt om, hvad det vil sige at være udsendt som soldat. Men den erfaring har flere af hans kolleger i andre kommuner ikke nødvendigvis, når de arbejder med veteraner. Derfor tog Claus Mosbæk dem for nyligt med til Kosovo for at besøge de udsendte danske soldater.

– De udsendte soldater bliver en del af et meget tæt kammeratskab og et enormt fællesskab, og det er vigtigt som veterankoordinator at vide for at kunne få forståelsen for, hvad det vil sige at være udsendt sammen. Fællesskabet er en naturlig del af det at være udsendt, men man efterlader også pårørende derhjemme, som indirekte bliver en del af soldatens udsendelse. Den del skal du også være vidende om som veterankoordinator. Alle var enige om, at det var lærerigt, og de fik mange redskaber og værktøjer med hjem, som de kan bruge i deres dagligdag med veteraner, siger Claus Mosbæk i en pressemeddelelse.