Sundhed
Ældre

Gennem ti år er ældre bragt i sikre hænder: Nu er kassen tom

Forbedringsprogram har blandt andet reduceret medicinfejl, tryksår, fald og forebyggelige indlæggelser, men det fortsætter ikke grundet manglende finansiering. KL og Dansk Selskab for Patientsikkerhed ærgrer sig.

27. 04. 2023 - kl. 12:11
Tekst af Mads Brandsen

Medicinfejl, tryksår og utilsigtede hændelser medfører for mange ældre hospitalsindlæggelser, der ikke blot er frustrerende for den enkelte, men også en økonomisk byrde for samfundet.

Sådan behøver det ikke være. Det har 33 kommuner vist gennem ti års samarbejde i forbedringsprogrammet ”I sikre hænder”, som er et samarbejde mellem Indenrigs- og Sundhedsministeriet, KL og Dansk Selskab for Patientsikkerhed. I flere kommuner har man konkret opnået 500 og 600 dage uden medicinfejl og tryksår.