Børn

Manglende underretninger om vold mod børn betyder, at kommunen ikke handler i fire ud af ti sager

Ny analyse fra Børns Vilkår tegner et billede af, at kommunerne langt fra altid reagerer, når de får indberetninger om, at børn er blevet udsat for vold.

27. 04. 2023 - kl. 12:20
Tekst af Mads Brandsen

Det har været strafbart i 26 år at slå sine børn, men i 2019 og 2020 oplevede 1.550 børn under 18 år, at deres forælder eller stedforælder blev sigtet i en sag om vold mod dem. For fire ud af ti af de børn var der hverken lavet en underretning eller iværksat hjælp og støtte fra kommunens side.

Det konstaterer Børns Vilkår i en ny analyse. Direktør for organisationen Rasmus Kjeldahl undrer sig over tallene.