Børn
Skole
Unge

Flere skoler har drejet nøglen om: Der er brug for mere frihed

En presset økonomi tvinger kommunerne ud i besparelser. Det seneste år har det blandt andet betyder skolelukninger i flere kommuner. Mere frihed til folkeskolerne kan være en del af løsningen, lyder det fra KL.

Thomas Gyldal Petersen (S), formand for KL's børne- og ungeudvalg er ærgerlig over, at kommuner må lukke skoler på grund af økonomi. Foto: Herlev Kommune

07. 08. 2023 - kl. 12:20
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Det er blevet den tid på året, hvor landets folkeskoler igen åbner dørene for eleverne, mens sommerferien synger på sidste vers.

Men for mange elever betyder det samtidig, at de skal starte på en ny skole. Det gælder især i landdistrikterne.