Biblioteker

Set & Sket: Biblioteker har haft travlt

Travlhed på bibliotekerne, lettere sortering for blinde og mere ålegræs i en fjord. Hver uge giver Danske Kommuner et indblik i, hvad der sker i kommunerne. Tip modtages gerne på aktuelt@kl.dk.

Foto: Aalborg Kommune

09. 08. 2023 - kl. 10:41
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Populære biblioteker

Nordjyderne har været særdeles flittige til at bruge bibliotekerne hen over sommeren. Hos Aalborg Bibliotekerne er der således udlånt 84.071 materialer i juli måned, og det er det højeste månedlige udlånstal siden oktober 2020, og 10 procent mere end bibliotekerne lånte ud samme måned sidste år.

Udlånene fordeler sig på 25.156 lånere, hvilket i runde tal betyder, at hver låner har taget i gennemsnit godt og vel tre materialer med sig hjem fra biblioteket.
Der har været fremgang over næsten hele linjen, men disse materialer var særligt populære i juli: