Byudvikling
Turisme

Klimaet kan sende flere turister til Danmark – nu bliver kommunernes planer afgørende

Mere tålelige temperaturer og flotte internationale anmeldelser af Danmark som turistdestination kan trække endnu flere turister til landet. Flere borgmestre står klar med åbne arme og strategier, der skal udvikle deres kommuner med turisterne for øje.

Foto: Colourbox

11. 08. 2023 - kl. 13:50
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Hedebølger, naturbrande og ekstreme haglbyger i middelhavsområdet har trukket overskrifter hen over sommeren, og klimaforskere er enige om, at de tilbagevendende hedebølger, brande og tørkeperioder er et resultat af klimaforandringer.

Og de tårnhøje sommertemperaturer i Sydeuropa kan få flere turister til at vende blikket mod nord, lød forudsigelsen tidligere på sommeren fra en sammenslutning af europæiske turismeorganisationer, ETC. Uforudsigelige vejrforhold vil i fremtiden få større indflydelse på valget af rejsedestination i Europa, anslår ETC.