Ældre
Rekruttering

Kommuner går nye veje for at styrke ældreplejen

Der bliver tænkt kreativt i kommunerne for at få flere og mere kvalificerede medarbejdere på ældreområdet. Brøndby har gjort sig de første erfaringer med at få ledige til at dække ind for de fastansatte, der skal opkvalificeres, mens Greves nye turbouddannelse er kommet godt fra start.

11. 08. 2023 - kl. 12:27
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Der var stor optimisme, da Brøndby i februar kunne fortælle om en ny model, der skulle slå to fluer med ét smæk i jagten på sosu’er.

De fastansatte hjemmehjælpere, sygehjælpere og sosu-hjælpere skulle opkvalificeres med 45 dage på skolebænken, og samtidig skulle ledige være med til at fylde hullerne for medarbejderne på kursus. Ledige, som har været i virksomhedspraktik på plejeområdet og gennemgået et otte ugers introforløb.