Demokrati
Valg

Professorer åbner gammel diskussion om d’Hondt

Efter at have sammenlignet valgresultater ved de seneste kommunalvalg argumenterer professorer for at droppe den d’Hondtske metode til fordel for Sainte-Laguës metode, som fordeler mandater mere proportionalt.

Foto: Colourbox

14. 08. 2023 - kl. 12:35
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Resultatet er egentlig ikke nyt. Ulrik Kjær, der er kommunalforsker og professor i statskundskab ved Syddansk Universitet, og Jørgen Elklit, professor emeritus i statskundskab ved Aarhus Universitet, har argumenteret for det i flere år: At der findes en bedre metode til mandatfordeling end den kendte d’Hondtske metode, som bliver brugt til at fordele sæder efter kommunalvalgene i dag.

Nu fremlægger de to forskere dog endnu engang et resultat, der viser, at brugen af Sainte-Laguës metode kunne have ændret resultatet for enkelte kandidater og partier ved kommunalvalget i 2021. Den d’Hondtske metode er ifølge professorerne nemlig til fordel for de store partier, men var mandaterne blevet fordelt efter Sainte-Laguës metode ved KV21, ville Liberal Alliance eksempelvis have fået 18 og ikke ni mandater, Nye Borgerlige 92 frem for 65 mandater, og Dansk Folkeparti ville have sikret sig 111 mandater mod de 90, der blev fordelt til partiets fordel i 2021.