Snart kan grønlandske kommuner låne hos KommuneKredit

Med en ny kommunekreditlov er det blevet muligt for grønlandske og færøske kommuner at optage lån hos KommuneKredit. Fra årsskiftet forventes det at være klar til grønlandske kommuner.

Den samlede låneramme for de grønlandske kommuner bliver på fire milliarder kroner. Foto: Colourbox

16. 08. 2023 - kl. 11:17
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Grønlands regering, Naalakkersuisut, besluttede i 2019 at arbejde for, at grønlandske kommuner skulle kunne søge lån hos KommuneKredit, der i dag kun låner ud til danske kommuner.

Siden er der stablet et samarbejde på plads med Finansministeriet, Erhvervsministeriet og KommuneKredit. Sådan lyder det i et nyt grønlandsk finanslovsforslag for 2024.