KL
Folketinget
Demokrati

Efter kritik af billetter og gaver: KL efterlyser regler for, hvad politikerne må tage imod

I dag findes der ingen lov eller regler for, hvornår en borgmester eller kommunalpolitiker repræsenterer kommunen, og hvornår vedkommende overskrider en grænse. Men der er brug for klarhed på området, lyder det fra KL, som efterlyser hjælp fra Christiansborg.

KL efterlyser nu klarere regler for kommunalpolitikeres repræsentation. Der er brug for, at politikerne har noget at rette sig efter, siger KL's administrerende direktør Kristian Vendelbo. Foto: Morten Fauerskov

18. 08. 2023 - kl. 10:15
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

I løbet af sommeren har det flere gange trukket overskrifter, når medier har fortalt om, hvad borgmestre og kommunalpolitikere har deltaget i eller er blevet tilbudt som del af deres hverv. Historier om gratis adgang til festivaler, forlystelsesparker og fodboldkampe har floreret, og ofte har politikerne fået kritik for at deltage og tage imod gratis billetter.

Men reglerne på området er mildest talt uklare – og i mange spørgsmål ikkeeksisterende, og det får nu KL til at efterlyse regler, som kommunalpolitikerne kan navigere efter.