Energi
Klima
Økonomi

Morsø fik lov til at bruge overskud fra vindmøller til elbiler – nu må de ikke alligevel

Sidste år fik Morsø Kommune godkendt en anmodning om at bruge overskud fra kommunens vindmølleselskab til blandt andet elbiler i hjemmeplejen. Nu trækker Energistyrelsen i land og erkender fejl.

Foto: Colourbox

Overskuddet fra Morsø Kommunes vindmøller må alligevel ikke bruges til at skifte hjemmeplejens biler ud med elbiler. Foto: Colourbox

18. 08. 2023 - kl. 11:35
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Morsø Kommuner ejer flere vindmøller, som giver et overskud til det lokale selskab Morsø Wind A/S. De penge kan kommunen bruge på forskellige energirenoveringer, men i forbindelse med et budgetforlig besluttede kommunen at ansøge om bruge nogle af pengene på at skifte hjemmeplejens fossildrevne biler ud med elbiler.

Det blev til en ansøgning sidste år, som røg til Energistyrelsen. Her fik kommunen lov den betingelse, at man oprettede et selskab og ikke blot trak pengene ud af Morsø Wind. Det firma skulle så stå for indkøb og drift af cirka 75 elbiler, som skulle leases til kommunen, samt etablering af ladestandere.