KL
Folketinget

Borgmestre om regeringens hjælpende hånd: Et lille plaster på et stort sår

Flere af landets borgmestre glæder sig over, at regeringen vil sende flere penge til kommunerne, men problemerne er ikke løst af den grund, lyder det samstemmende.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix

24. 08. 2023 - kl. 16:20
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, Mads Brandsen, Mads Dam Bendtsen og Martin Pedersen

Der fulgte en økonomisk håndsrækning med, da regeringen torsdag holdt pressemøde ovenpå et veloverstået regeringsseminar og fortalte, at den i forbindelse med finanslovsforhandlingerne vil løfte kommunernes økonomi med yderligere 650 millioner kroner til service i 2024.

– Når vores økonomi har det bedre, skal det også kunne mærkes i velfærden. Derfor foreslår regeringen at afsætte en milliard kroner ekstra til den borgernære velfærd. Vi ved godt, at selvom en milliard kroner er et stort beløb, så løser det ikke alle problemer, men vi håber, det vil være en håndsrækning til at få budgetterne til at hænge bedre sammen, lød det fra statsminister Mette Frederiksen (S) på et pressemøde.