Folketinget
KL

Regeringen vil løfte kommunernes økonomi med 650 millioner

Som en del af finanslovsforhandlingerne har regeringen besluttet at løfte den kommunale serviceramme for 2024 med yderligere 650 millioner kroner. Det er udtryk for et nødvendigt kursskifte i retning af at prioritere velfærden, lyder det fra KL.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

24. 08. 2023 - kl. 13:08
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Ovenpå et døgns regeringsseminar har regeringen på et pressemøde netop fortalt, at regeringen i forbindelse med finanslovsforhandlingerne vil løfte kommunernes økonomi med yderligere 650 millioner kroner til service i 2024.

– Vi vil give en ekstra økonomisk håndsrækning til landets kommuner og regioner, som lige nu er i gang med en svær budgetlægning. Vi står i en fantastisk situation i Danmark. Vores økonomi er stærk, vi har høj beskæftigelse, vi har fortsat lav gæld, og inflationen er faldet. Faktisk er vores økonomi stærkere, end vi havde turdet håbe på, da vi lavede økonomiaftaler med kommuner og regioner før sommeren, sagde statsminister Mette Frederiksen (S) på et pressemøde efter regeringsseminaret, og fortsatte: