Arbejdsmarked
Rekruttering

Solrød vil fortsætte succesfuld fredag

De administrative medarbejdere i Solrød Kommune får fortsat mulighed for at holde fleksibel fredag, hvor de selv kan bestemme, om de arbejder, og om de er på kontoret. Kommunen håber, det giver en fordel i et marked med mangel på hænder og har planer om også at give andre medarbejdergrupper mere fleksibilitet.

Kommunaldirektør Nikolaj Weyser Mortensen håber, at fleksibiliteten for medarbejderne kan give Solrød en fordel på arbejdsmarkedet, hvor der er rift om arbejdskraften. Foto: Claus Sall

24. 08. 2023 - kl. 10:04
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Der kan godt være tomme skriveborde og kontorer om fredagen på rådhuset i Solrød Kommune. Sådan har det været i to år, og sådan bliver det ved at være. For to år siden satte kommunen nemlig gang i et forsøg, der giver kommunens administrative medarbejdere en fleksibel fredag, hvor de selv bestemmer, om de arbejder på kontoret, arbejder hjemme eller holder fri, hvis deres flextid tillader det. Onsdag gjorde økonomiudvalget ordningen permanent.

– Vi kæmper alle sammen om de samme medarbejdere, og derfor gør man sig overvejelser om, hvordan man kunne få en lille smule kant på det kommunale arbejdsmarked, fortæller kommunaldirektør Nikolaj Weyser Mortensen, som først kom til Solrød, efter forsøget blev sat i gang.