KL
Folketinget

KL-formand: Vi bliver hjulpet i en svær tid, men det gør det ikke nemt

Regeringen får ros af KL’s formand Martin Damm (V) for at gøre kommunernes budgetlægning en kende mindre brutal ved at sende 650 millioner kroner mere til service i kommunernes retning.

Foto: Jakob Carlsen

25. 08. 2023 - kl. 11:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Da KL’s formand og borgmester i Kalundborg Martin Damm (V) stod op torsdag morgen for at holde budgetseminar i sin egen kommune, havde han ikke forventet den nyhedsbombe, regeringen ville smide senere på dagen. Efter et døgns regeringsseminar proklamerede regeringen nemlig, at den med finansloven vil give en milliard kroner til den borgernære velfærd: 650 millioner kroner til et yderligere løft af servicerammen i kommunerne i 2024 og 350 millioner kroner til landets fem regioner.

Derfor var nyheden også kærkommen midt i KL-formandens eget budgetseminar.