KL
Arbejdsmarked
Ældre

KL: Forslag om at lade private eller pårørende gøre rent løser ikke manglen på hænder

Dansk Industris forslag om at indføre et fradrag, så praktiske opgaver i ældres hjem kan overgå fra kommunerne til private virksomheder og pårørende får en lunken modtagelse af KL. Forslaget løser nemlig ikke manglen på hænder, mener KL.

Modelfoto: Casper Christoffersen/Ritzau Scanpix

28. 08. 2023 - kl. 12:10
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Kommunale medarbejdere skal ikke længere svinge støvsugeren eller hjælpe med indkøb hos ældre borgere. Det mener Dansk Industri, DI, som søndag fremlagde et alternativt forslag: at fjerne den skattefinansierede praktiske hjælp i hjemmet og i stedet indføre et fradrag, så opgaverne kan overgå til private virksomheder og pårørende.

I en tid med massive rekrutteringsudfordringer i ikke mindst ældreplejen giver det nemlig ikke mening, at rengøring skal være en kommunal opgave, siger Jakob Scharff, branchedirektør i DI, til Avisen Danmark. Han mener også, at forslaget kan løse manglen på medarbejdere i ældreplejen.