Udligning

Borgere og erhvervsliv flokkes om vækstkommuner: Alligevel er økonomien under pres

Trods fremgang med både flere borgere og flere virksomheder står Rebilds borgmester Jesper Greth (V) og tre af hans jyske borgmesterkolleger med præcis samme økonomiske udfordring. Årsag: Et udligningssystem, der ikke tager højde for kommuner i vækst.

Foto: Hedensted Kommune/Rebild Kommune/Vejen Kommune/Favrskov Kommune. Montage: Line Bisgaard

28. 08. 2023 - kl. 08:45
Tekst af Mads Brandsen

Det går godt i Rebild.

Den nordjyske kommune er de seneste fem år vokset med knap 1.000 borgere, og særligt i stationsbyen Støvring knap 20 km syd for Aalborg er der gang i salget af byggegrunde til både parcelhuse og virksomheder.