Skole
Børn

Det drypper fra finanslovsudspil: Her er det, der rammer kommunerne

Penge til kommuner og regioner, mere hjælp til fagligt svage elever, øget befordringsfradrag til yderkommuner og et uddannelsesløft med dagpenge. Danske Kommuner giver et overblik over hvilke foreløbige dele af regeringens udspil til finanslov, der får betydning for kommunerne.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

29. 08. 2023 - kl. 12:14
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det startede ved et pressemøde efter regeringens seminar i sidste uge, og siden har der været flere dryp med elementer af regeringens udspil til finanslov.

Den altoverskyggende nyhed i den kommunale verden har naturligvis været, at regeringen ovenpå sit seminar proklamerede, at man vil give kommuner og regioner samlet én milliard kroner til at løfte servicen i 2024. 650 millioner kroner til kommuner og 350 millioner kroner til regionerne.