Ældre
Erhverv

Ny Viden: Vikarforbruget på ældreområdet er steget med 50 procent på fire år

Ny Viden handler i denne uge om ældre, erhvervsliv og hjemmearbejde. Tips til rapporter, undersøgelser, analyser eller forskningsresultater modtages gerne på viden@kl.dk.

29. 08. 2023 - kl. 11:34
Tekst af Mads Brandsen

Vikarforbruget på ældreområdet er steget med 50 procent på fire år

Udgifterne til eksterne vikarer på ældreområdet er steget med 50 procent fra 2018 til 2022, så kommunerne nu samlet bruger 2,2 milliarder kroner på vikarer. Det er særligt på hjemmeplejen, der bruges vikarer grundet personalemangel og højt sygefravær. Antallet af vikarer udfordrer kvaliteten, blandt andet fordi der bruges mange ressourcer på introduktion og opfølgning.

Det viser en ny analyse fra VIVE, som Beskæftigelsesministeriet og Finansministeriet har bestilt som led i økonomiaftalerne med regioner og kommuner for 2023.