Landdistrikter
Børn
Skole

Set & Sket: Erhvervspraktik i 7. klasse

Skoleelever skal tidligere i praktik, Danmark har fået sin tredje børneby, og årets landsby er fundet. Hver uge giver Danske Kommuner et indblik i, hvad der sker i kommunerne. Tip modtages gerne på aktuelt@kl.dk.

30. 08. 2023 - kl. 09:55
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Tidlig erhvervspraktik

En nyansat erhvervsplaymaker i Roskilde vil sende kommunens 7. klasser i erhvervspraktik. Hun hedder Sille Larsen og skal gøre kommunens skolebørn og erhvervslivet bedre til at finde hinanden. Her er erhvervspraktik allerede i 7. klasse et af værktøjerne.

En undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut viser nemlig, at unges valg af ungdomsuddannelse typisk foregår i 8. klasse. På det alderstrin kan det være svært at overskue lige præcis hvilken uddannelse, der findes, og som passer bedst til en. Derfor vil Roskilde Kommune give de unge et bedre grundlag for at foretage uddannelsesvalget.