Miljø
Folketinget

Lokalt projekt forbedrer havmiljøet i Vejle – men savner penge fra staten

En lokal indsats i Vejle for at forbedre havmiljøet i fjorden viser resultater. Efter ministerbesøg håber udvalgsformand, at projektet en dag kan komme på finansloven.

Formand for klima-, natur- og miljøudvalget i Vejle Søren Peschardt (S), miljøminister Magnus Heunicke (S), borgmester Jens Ejner Christensen (V), minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V) og erhvervsminister Morten Bødskov (S) på vej ud på Vejle Fjord for at besigtige tilstanden. Foto: Vejle Kommune

31. 08. 2023 - kl. 11:16
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Havmiljøet i Vejle Fjord har det ikke for godt. Der er for mange alger i vandet, fiskene er få, bunden er mange steder dækket af et tykt lag mudder, og ålegræs er der ikke meget af.

Projektet Sund Vejle Fjord er dog i gang med at forbedre forholdene, og for et par uger siden fik borgmester Jens Ejner Christensen (V) og formand for klima-, natur- og miljøudvalget Søren Peschardt (S) besøg af erhvervsminister Morten Bødskov (S), miljøminister Magnus Heunicke (S) og minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V).