Velfærd
Ældre
Hjemmehjælp

Vi har værktøjerne til at håndtere de høje følelsesmæssige krav i velfærdsarbejdet – nu skal vi bare bruge dem

Foto: Colourbox

31. 08. 2023 - kl. 10:18
Tekst af Admin User, umbraco@cabana.dk

Landets ældre borgere har igennem lang tid mærket skiftende regeringers nedprioritering af ældreområdet. I nogle kommuner får man kun bad hver tredje uge i stedet for hver anden, og flere steder må den ældre selv anskaffe sig en robotstøvsuger, hvis der skal støvsuges. I øjeblikket lægges der kommunale budgetter for 2024, og mange steder i landet er der yderligere besparelser på ældreområdet i sigte.

Men det er ikke kun de ældre selv, der mærker, hvordan besparelserne kommer til udtryk i praksis. For de SOSU-ansatte, der arbejder på plejehjemmene og i hjemmeplejen, medfører de stadig strammere tidsplaner, der er en direkte konsekvens af nedskæringerne, at alt for mange føler, at de går på kompromis med deres faglighed. Og det rammer ekstra hårdt i arbejdet med mennesker. Arbejde, der stiller rigtig høje følelsesmæssige krav.