Digitalisering

Kommuner omfavner fremtiden med interne AI-chatbots

For få måneder siden lancerede Vejle Kommune den interne AI-chatbot Bertha. Nu hopper Gladsaxe med på bølgen med GladGPT, og selvom begge kommuner ser store muligheder i at effektivisere med AI-løsningerne, handler det i høj grad også om at tage forskud på fremtidens teknologi.

Kommunale chatbots til medarbejdere i Vejle og Gladsaxe Kommuner skal blandt andet fungere som træning til fremtidens teknologi. Foto: Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet

01. 12. 2023 - kl. 16:36
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

”Spørg Bertha”

Sådan er der sandsynligvis blevet sagt en hel del gange de seneste måneder blandt medarbejderne i Vejle Kommune, når de for eksempel har haft brug for inspiration til en workshop, korrekturlæsning eller hjælp til at skrive et jobopslag.

Det er nemlig navnet på kommunens AI-chatbot, der blev lanceret tilbage i august.