Folketinget

Minister forsvarer flere akademikere i kommuner

Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V) forsvarer to kommuners stigning i antallet af akademikere. Kompleksiteten i kommunernes administrative opgaver er øget, lyder ministerens forklaring.

Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V). Foto: Emil Lünell Bruhn/Venstre

03. 12. 2023 - kl. 17:35
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

En artikel fra lokalavisen Norddjurs, der afslører, at antallet af akademikere i Syddjurs og Norddjurs kommuner er steget med henholdsvis 88 og 80 procent siden 2010, har fået opmærksomhed i Dansk Folkeparti. Artiklen har nemlig ført til, at partiets folketingsmedlem Nick Zimmermann har spurgt indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V) om, hvorvidt hun mener, at stigningen i antallet af akademikere er fornuftig, og hvad hun agter at gøre for, at kommunerne ”reducerer antallet af akademikere og i stedet ansætter varme hænder i ældreplejen, pædagoger i daginstitutioner og lærere i vores folkeskoler.”

Og det har altså fået Sophie Løhde til at tage kommunerne i forsvar. Hun understreger, at sammensætningen af medarbejderkompetencer hører under det kommunale selvstyre, og at det er kommunalbestyrelsens ret og ansvar at tilrettelægge varetagelsen af kommunens opgaver mest hensigtsmæssigt.