Arbejdsmarked
Overenskomst
KL

KL om trepart: Det her var første, sidste og eneste gang

Med trepartsaftalen sikres kommunale sosu’er og pædagoger et lønløft, ligesom der sættes endnu mere fokus på fuldtidsdagsordenen. Selvom aftalen ikke løser alle rekrutteringsudfordringer, er den et vigtigt bidrag, mener KL’s chefforhandler Michael Ziegler (K), som også glæder sig over, at trepartsforhandlingerne om lønløft var en engangsforestilling.

Foto: Nicolai Lorenzen

04. 12. 2023 - kl. 20:37
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det var en lettet og en smule træt Michael Ziegler (K), formand for KL’s løn- og personaleudvalg, der mandag eftermiddag sammen med de øvrige aftaleparter kunne præsentere resultaterne af trepartsaftalen om lønløft til udvalgte offentligt ansatte. Aftalen indeholder blandt andet et ekstraordinært løft til social- og sundhedsassistenter og hjælpere samt et løft til kommunale pædagoger på både børneområdet og socialområdet. For KL har det været afgørende at finde veje til at levere god velfærd til borgerne.