Arbejdsmarked
Overenskomst
Folketinget

Trepart på plads: Få det kommunale overblik over aftalen

Den længe ventede trepartsaftale om, hvordan ekstra offentlige lønkroner skal fordeles er nu på plads. Det betyder ekstra på lønsedlen til sosu’er og pædagoger, men også længere vagter, kortere hviledag og senere seniordage. Få det fulde overblik over, hvad aftalen betyder på det kommunale område.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

04. 12. 2023 - kl. 20:34
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

En ”saltvandsindsprøjtning til velfærdssamfundet” kaldte finansminister Nicolai Wammen (S) det, da han mandag i Finansministeriet kunne præsentere resultatet af trepartsforhandlingerne og ikke mindst fordelingen af de i alt 6,8 milliarder ekstra lønkroner, svarende til tre milliarder kroner efter skat og tilbageløb, til offentligt ansatte, som regeringen har besluttet at dele ud. Trepartsforhandlingerne, som begyndte i slutningen af september, har trukket ud og trukket ud, men mandag lykkedes det altså at sætte det sidste punktum i aftalen, så arbejdsmarkedets parter sammen med regeringen kunne indvie offentligheden i, hvilke grupper offentligt ansatte der får lidt ekstra på lønkontoen fremover. Danske Kommuner giver her et overblik over, hvad aftalen betyder på det kommunale område.