Klima

Vismænd vil gøre det dyrere at bo i stormflodsområder

I en ny rapport fra Det Miljøøkonomiske Råd foreslår de økonomiske vismænd, at stormflodsordningen ændres, så det bliver dyrere at bo i områder med høj risiko for oversvømmelse. Mens Dragørs borgmester ikke jubler over forslaget, ser Lolland-borgmester Holger Schou Rasmussen (S) anderledes positivt på det.

I en ny rapport fra Det Miljøøkonomiske Råd foreslås det, at det skal være dyrere at forsikre sig i områder med risiko for stormflod og oversvømmelse. Foto: Jacob Ehrbahn/Ritzau Scanpix

06. 12. 2023 - kl. 15:30
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Det skal være dyrere at bo i kommuner som Dragør, Lolland, Aabenraa og Køge. For her er der stor risiko for at blive ramt af stormflod – og klimaforandringerne gør blot den risiko endnu større i fremtiden.

Sådan lyder det i hvert fald ifølge Det Miljøøkonomiske Råd, der tirsdag har udgivet en ny rapport, som blandt andet omhandler klimatilpasning i kystzonen.