08

Læger bakker op om at give sundhedsklynger flere muskler og mere magt over læger

Sundhed
Ældre
KL

Praktiserende Lægers Organisation bakker op om tankerne i KL’s sundhedsudspil og mener, at sundhedsklyngerne kan udnyttes bedre, end de bliver i dag, og at det kan gøre en ende på ”uproduktive diskussioner”. Samtidig ser lægerne positivt på at blive forpligtet af klyngerne.

KL vil have fremtidens sundhedsvæsen samlet i klynger

Sundhed
Ældre
KL

KL vil lægge årelangt slagsmål om opgavefordelingen i sundhedsvæsenet i graven ved at organisere sundhedsvæsenet i de 22 sundhedsklynger. De skal styrkes med flere muskler i form af både beslutningskraft og økonomi, og så skal klyngerne også overtage ansvaret for almen praksis.

Andelen af elever i specialtilbud stiger og stiger: I Faaborg-Midtfyn skal det være slut

Skole

Andelen af elever i specialtilbud er stigende og på sit højeste i 12 år. I Faaborg-Midtfyn har andelen været høj i en årrække, og derfor vil kommunen nu vende udviklingen med gennemgribende og kulturændrende tiltag i folkeskolerne.

Borgmestre efter topmøde: Danske kommuner kan inspirere andre

Klima
Miljø

Der blev taget både konkret viden, inspiration og kontakter med hjem fra klimatopmøde i Dubai, da en delegation af danske borgmestre var afsted for at fortælle om danske klimaløsninger og selv blive klogere.

Direktør vender tilbage, og udvalgsformænd smidt på porten: Her er ugens navnenyt

Navne
Ledelse
Administration

Danske Kommuner sikrer i dette opsamlingsheat et overblik over ugens navnenyheder.