Skole

Andelen af elever i specialtilbud stiger og stiger: I Faaborg-Midtfyn skal det være slut

Andelen af elever i specialtilbud er stigende og på sit højeste i 12 år. I Faaborg-Midtfyn har andelen været høj i en årrække, og derfor vil kommunen nu vende udviklingen med gennemgribende og kulturændrende tiltag i folkeskolerne.

Faaborg-Midtfyn Kommune har en af landets højeste andele af elever i specialtilbud. Men med en ny model skal det være fortid. Foto: Colourbox

07. 12. 2023 - kl. 15:50
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Faaborg-Midtfyn Kommune har sat gang i en større omvæltning af kommunens folkeskoler.

I en årrække har andelen af kommunens elever i specialtilbud været høj og stigende. Men den udvikling skal være slut, og flere børn skal være en del af almenundervisningen, fortæller Leah Haahr (Løsgænger), der er formand for opvækst- og læringsudvalget i Faaborg-Midtfyn Kommune.