Klima
Miljø

Borgmestre efter topmøde: Danske kommuner kan inspirere andre

Der blev taget både konkret viden, inspiration og kontakter med hjem fra klimatopmøde i Dubai, da en delegation af danske borgmestre var afsted for at fortælle om danske klimaløsninger og selv blive klogere.

Delegationen af danske borgmestre til klimatopmøde i Dubai. Foto: Vejen Kommune

07. 12. 2023 - kl. 15:32
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Der var ikke bare gode oplevelser, men også vigtige erfaringsudvekslinger på programmet, da en række borgmestre for nylig var til klimatopmøde i Dubai. De var inviteret for at fortælle om danske klimaløsninger i almindelighed og DK2020-samarbejdet i særdeleshed.

Men inden de tog afsted, skulle de gøre op med sig selv, om det overhovedet gav mening at flyve helt til Dubai – et af de mest olieproducerende og energiforbrugende lande – for at tale om klimaet, efter at det har mødt kritik, at klimatopmødet skulle afholdes netop der.