Sundhed
Ældre
KL

KL vil have fremtidens sundhedsvæsen samlet i klynger

KL vil lægge årelangt slagsmål om opgavefordelingen i sundhedsvæsenet i graven ved at organisere sundhedsvæsenet i de 22 sundhedsklynger. De skal styrkes med flere muskler i form af både beslutningskraft og økonomi, og så skal klyngerne også overtage ansvaret for almen praksis.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

07. 12. 2023 - kl. 22:10
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det skal være slut med diskussioner om opgavefordeling, økonomi og ansvar i sundhedsvæsenet. Det mener KL, som i et nyt udspil peger på, at fremtidens sundhedsvæsen skal organiseres i landets 22 sundhedsklynger. Det skal skabe bedre sammenhæng for borgerne og udrydde opgaveglidning fra regionerne til kommunerne, manglende finansiering til det nære sundhedsvæsen og den famøse Bermudatrekant, som får borgerne til at løbe spidsrod mellem regioner og kommuner.