Sundhed
Ældre
KL

Læger bakker op om at give sundhedsklynger flere muskler og mere magt over læger

Praktiserende Lægers Organisation bakker op om tankerne i KL’s sundhedsudspil og mener, at sundhedsklyngerne kan udnyttes bedre, end de bliver i dag, og at det kan gøre en ende på ”uproduktive diskussioner”. Samtidig ser lægerne positivt på at blive forpligtet af klyngerne.

Jørgen Skadborg, formand for PLO. Foto: Palle Peter Skov/PLO

07. 12. 2023 - kl. 22:15
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

KL vil gøre landets 22 sundhedsklynger centrale i organiseringen af fremtidens sundhedsvæsen. Klyngerne skal fungere som én myndighed, som har ansvaret for de patienter, der bevæger sig i overgangene mellem regioner, kommuner og alment praktiserende læger. Og så skal klyngerne have en større ledelsesrolle i forhold til de alment praktiserende læger, mener KL. Hvis klyngerne overtager myndighedsansvaret for de praktiserende læger, kan lægerne forpligtes til at løfte flere opgaver i kommunerne såsom behandling i hjemmet og at være tilknyttet plejehjem. Det bliver umiddelbart taget positivt imod i Praktiserende Lægers Organisation, PLO.