Sundhed
Ældre
KL

Borgmestre: Stærkere klynger er den bedste løsning for borgerne

Idéen om at gøre sundhedsklyngerne centrale for fremtidens sundhedsvæsen og lave forpligtende fællesskaber vækker begejstring hos flere borgmestre, der kalder KL’s udspil for både banebrydende og konstruktivt.

Foto: Pressefotos/Line Bisgaard

08. 12. 2023 - kl. 12:41
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det giver god mening at give de 22 sundhedsklynger, der har eksisteret i halvandet år, flere muskler i form af beslutningskraft og økonomi. Det mener flere borgmestre, som bakker op om KL’s udspil til, hvordan fremtidens sundhedsvæsen skal indrettes. Her vil KL gøre sundhedsklyngerne til en central motor, der skal samle sundhedsvæsenets aktører – sygehuse, kommuner og praktiserende læger – for at sikre mere samarbejde om at løse opgaverne og geare sundhedsvæsnet til den demografiske udvikling.