Klima
Energi

Nordvestjylland tog til Christiansborg med klog energi i kufferten

Lemvig, Struer og Holstebro vil gerne være frontløbere på grøn energi. Men der mangler flere lokale gevinster, mener kommunerne, der derfor satte debat om klog energi på dagsordenen på Christiansborg

Lemvig, Struer og Holstebro Kommuner så gerne, at kommunerne blev bedre kompenseret for at opstille vedvarende energi. Foto: Colourbox

08. 12. 2023 - kl. 12:33
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Danmarks centrum for klog og grøn energi.

Det er store ord, men ikke desto mindre det, tre nordvestjyske kommuner slår sig op på at være.

Lemvig, Holstebro og Struer Kommuner har siden 1990’erne ifølge kommunerne selv været vigtige pionerer inden for vedvarende energi med blandt andet Nordsøen som nabo og vigtig kilde til den grønne strøm – og i dag med Power-To-X er på vej ind i fremtiden.