Forebyggelse
Kriminalitet

Aarhus Kommune og politiet indgår samarbejde, der skal bryde fødekæden i kriminelle familier: ”Det ville være dybt uansvarligt bare at lade stå til”

Omfanget af kriminelle familier i Aarhus overrasker rådmand. Nu sætter kommune og politi fælles ind mod ’slægtsbaseret kriminalitet’, hvor traditionelle indsatser ikke er nok. Men eksperter er bekymrede over tilgangen.

Claus Bonnerup/Ritzau Scanpix

12. 12. 2023 - kl. 16:30
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Aarhus Kommune er sammen med Østjyllands Politi gået til kamp mod slægtsbaseret kriminalitet – kriminalitet, der går i arv fra forældre til børn og fra storebror til lillebror.

En samkøring af data fra Aarhus Kommune og Østjyllands Politi har nemlig vist, at der er miljøer, hvor det er de samme få familier, der går igen i både kriminalitetsstatistikkerne hos politiet og i kommunens sociale sager, og at kriminaliteten lige så vel som en manglende vilje til at samarbejde med myndighederne går i arv i familierne, hvor børn på helt ned til otte år tager del i kriminelle aktiviteter.