Klima
Energi
Borgerinddragelse

Thisted har fundet model, der sikrer opbakning til energianlæg

I Thisted er det lykkedes kommunen at få borgerne med på den grønne omstilling ved at sikre tidlig inddragelse og give borgerne en platform, der giver dem mulighed for at sige nej tak.

13. 12. 2023 - kl. 17:02
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Der kan være stor modstand, når der skyder solceller og vindmøller op i det danske landskab. Men i Thisted har kommunen fundet en model, der kan sikre den grønne omstilling opbakning.

Thisted Kommune har nemlig fundet ud af, at det allervigtigste for kommunens borgere, når det handler om nye solcelleanlæg og vindmøller, er, at de bliver inddraget. Derfor har kommunen vendt processen på hovedet, så borgerne inddrages som det første.