Velfærdsteknologi
Sundhed
Velfærd

Levende laboratorier sikrer effektiv udrulning af de rigtige velfærdsteknologier

Vesthimmerlands Kommune har oprettet et ’Living Lab’, der skal finde de teknologiske svar på velfærdsområdets udfordringer. Københavns Kommune har haft succes med tilgangen siden 2015.

Foto: Vesthimmerlands Kommune

14. 12. 2023 - kl. 14:29
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Sidste år købte Vesthimmerlands Kommune den tidligere landbrugsejendom Gundestrupgaard lidt uden for Aars. Gården skal være omdrejningspunkt for kommunens erhvervsudvikling og innovation, og mens flere funktioner endnu ikke er flyttet ind på matriklen, er der kommet liv i en af gårdens store driftshaller.

Her har kommunen indrettet et hjørne, der med genbrugssofa og -spisebord skal forestille et af de hjem, kommunens hjemmeplejere kommer ud til, når de skal hjælpe en borger.

Driftshallen er nemlig blevet hjem for Vesthimmerlands Kommunes nye ’Living Lab’. Her skal kommunens medarbejdere, det private erhvervsliv og de borgere, det hele handler om, finde frem til fremtidens velfærdsteknologiske løsninger.