Idræt

Stolthed og inspiration er nøgleord, når cykelløb i verdensklasse kommer til Danmark

En succesrig oplevelse med at arrangere Tour de France-starten sidste år har givet blod på tanden i Roskilde og København. De skal fra 2025 arrangere et internationalt cykelløb på øverste hylde, og det skal vigtigst af alt kaste inspiration og stolthed af sig.

Starten på 2. etape af Tour de France 2022 tiltrak masser af mennesker til Roskilde. Foto: Magnus Andersen/Grand Depart Copenhagen Denmark

14. 12. 2023 - kl. 15:50
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Stolthed og inspiration. Det er to ord, der bliver hevet frem, når borgmestrene fra Roskilde og København argumenterer for, hvorfor det er en god idé at være med til at arrangere et årligt tilbagevendende cykelløb i international verdensklasse.

Den nyhed kunne kommunerne nemlig offentliggøre torsdag. Fra 2025 og tre år frem har Danmark sikret sig et endagscykelløb på World Touren - den bedste internationale serie af landevejsløb – for både kvinder og herrer med start i Roskilde og mål i København.